|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meningen over de stelling
"Over waarden en normen gesproken:
het vreemde is dat bijna iedereen het er over eens is, dat er iets
moet veranderen. Maar over de vraag hoe dat dan moet in de
onderwijspraktijk, wordt in de lerarenopleiding niet goed
nagedacht. Als aankomende leraar krijg je op dit punt
onvoldoende know how mee..."
|
|
|
Katrien schreef:
Hallo,
ik heb hier net even het hele debat zitten lezen. Ik werd er zowaar vrolijk van. Gewoon al omwille van de vele mensen die dit thema blijkbaar belangrijk genoeg vinden om erover in dialoog te gaan. Tof!
Ikzelf zit in mijn tweede jaar onderwijzersopleiding in Gent (België) en ik mis in onze opleiding (onder andere) het aspect ‘waarden en normen'.
Eigenlijk zijn we vooral bezig met didactiek en nog eens didactiek. Allemaal belangrijk en erg boeiend, maar volgens mij is dat slechts één onderdeel van onze toekomstige taak...
In dat opzicht sluit ik mij volledig aan bij wat Wouter Pols schreef:
"Nee, wat ik mis is echte pedagogische discussie; een discussie waar de ethiek van het opvoeden en en onderwijzen voorop staat. Waar sta ik als leerkracht? Hoe verhoud ik mij ten opzichte van mijn leerlingen, mijn collega's, de ouders van mijn leerlingen etc. Wat is mijn taak als opvoeder; wat als onderwijzer?"
Dit soort vragen zijn m.i. belangrijk genoeg om in de opleiding te behandelen, maar helaas heb ik dat nog niet weten gebeuren. Ik voel wel dat deze vraag leeft onder docenten, maar dat wordt te weinig overgebracht naar studenten... Jammer!
Het is nochtans belangrijk genoeg om hierbij stil te staan , want ... (en ik laat weer het woord aan Wouter Pols:)
"Want wat is opvoeding en in het verlengde daarvan onderwijs: deelnemen en laten deelnemen, communiceren dus. Maar dat kan pas als we gepositioneerd zijn. Een onderwijzer, of onderwijzeres moet een instituteur zijn: hij of zij moet communicatieprocessen institutueren. Pas als je binen zo'n communicatienetwerk gepositioneerd bent, kun je leren. We moeten dus praten over het hoe van het onderwijs; het hoe van de ethiek van het onderwijs..."
Volledig mee akkoord!
En precies ivm dit positioneren vraag ik me af wat daarvoor op de andere pedagogische hogescholen gebeurt. Allerlei ervaringen en meningen worden erg op prijs gesteld!
(Niet in het minst om te gebruiken in gesprekken met mijn docenten ivm dit onderwerp... ;-))
|
|
|
|
|
|
Berrie Heesen schreef:
Beste Helma
Je zegt dat je onderzoek hebt gedaan naar het moreel redeneren van leerlingen en je constateert een verband tussen het moreel schoolklimaat en probleemgedrag.
Ik meen dat moreel redeneren en probleemgedrag niet hetzelfde is.
Dit is volgens mij een veelvoorkomend misverstand:
er is het moreel redeneren van leerlingen
en het moreel handelen van leerlingen.
Het is volgens mij nog nooit aangetoond dat moreel redeneren en moreel handelen gekoppled zijn. Iedereen denkt denkt dit omdat dit impliciete aanname is in de theorie van kohlberg. Toch lijkt me hier juist een duidelijk probleem aanwezig.
Ik zie bijvoorbeeld bij PABO studenten vaak een zeer laag ontwikkeld niveau van moreel redeneren, maar het is zeer twijfelachtig of ze ook vaak probleemgedrag vertonen of moreel verwerpelijk gedrag. Ik denk eerder dat ze dit niet doen.
Volgens mij is dit terrein nog volstrekt onontgonnen en ontbreekt een maatgevende theorie.
groet
Berrie Heesen |
|
|
|
|
|
Berrie Heesen schreef:
Beste Roy
Zolang iedereen over iets anders praat, is er weinig eensgezindheid en kan er zowiezo niets veranderen.
ik ben overigens van mening dat er constant juist erg veel veranderd.
Veranderingen in onderwijspraktijken kunnen alleen worden bewerkstelligd door de betrokkenen in die praktijk zelf.
Die hebben ook de meeste kans dat ze over eenzelfde praktijk kunnen praten en daarover een gemeenschappelijke opvatting kunnen ontwikkelen; dat is een belangrijke voorwaarde alvorens uberhaupt iets ondernomen kan worden.
Overigens heb ik er geen idee van wat:
ik zit op de PTH
dan wel mag betekenen.
Daar deze site het gebruik van een webcam nog niet ondersteund kan ik je wel melden dat ik op een stoel zit.
En ik houd van ook Ludwig W (ittgenstein) , nou ja een beetje haat liefde verhouding, maar dat mag vandaag wel, of niet soms?
groet
Berrie |
|
|
|
|
|
Roy Sieliakus schreef:
Ook hier gebeurt hetzelfde er wordt veel gepraat en weinig besloten als je nu even bij de brn stilstaat en daarover nadenkt kom je al een stuk verder.
OVER WELKE WAARDEN EN NORMEN HEBBEN WE HET?
Praten we nu over onze grondwet? onze gewoonten? onze huidskleur? waar hebben we het over? |
|
|
|
|
|
Johan schreef:
- De door Berrie Heesen aangereikte kwestie van het Calandcollege is een interessante casus voor de lerarenopleiding. Het incident maakt duidelijk hoe moeilijk de erkenning van pluraliteit van waarden en normen in de school kan liggen. Het maakt ook duidelijk dat je als aankomende leraar op z'n minst greep moet krijgen op de filosofie onder het onderwijs van je toekomstige school. Die filosofie bepaalt immers de ruimte en de grenzen van het handelen in schoollokaal.
- Voor wie het bericht in de NRC over de afwijzing van het verzoek van islamitische leerlingen niet heeft gelezen, nog even een citaat. Rector Peter Dorsman van het Calandcollege: "Ouders …kiezen bewust voor het openbaar onderwijs. Zij verwachten een neutraal klimaat. Dat is mijn leidraad. Als ik daar niet aan vasthoud ben ik ook verloren." (- Zie voor de complete tekst: http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/12/14/Vp/02.html -)
- Opmerkelijk is dat de rector de taak van openbaar onderwijs omschrijft als het instandhouden van een 'neutraal klimaat'. Op de internetsite van het Calandcollege heb ik tevergeefs gezocht naar de betekenis van dit begrip. Daar blijf ik zeer nieuwsgierig naar. De school meldt overigens wel: "recht te doen aan de verscheidenheid van leerling en leraar". (- zie: http://www.xs4all.nl/~caland/missie.html -)
Maar de reactie op het respectabele verzoek van islamitische leerlingen, brengt aan het licht dat de schoolleiding, als het er op aan komt, de voorkeur geeft aan de monocultuur van het neutralisme. Actieve pluraliteit wordt ervaren als een bedreiging. De godsdienstige beleving van leerlingen blijft, - ook buiten de lessen om, een taboe.
- Naar aanleiding van het incident nog een enkele opmerking. Iedere school kan in haar mission statement melden "recht te doen aan de verscheidenheid van leerling en leraar". Daarbij zou men bijvoorbeeld kunnen teruggrijpen op de positieve definitie van tolerantie: 'Tolerance is support for the equal rights and liberties of others' (M.Corbett). Noties als deze behoren evenwel ontwikkeld en uitgewerkt te worden in een dynamisch pedagogisch schoolbeleid en in concreet pedagogisch handelen. Een helder pedagogisch schoolbeleid (graag op de eerste pagina's van de schoolgids), is om te beginnen in het belang van leerlingen en hun opvoeders, - thuis en op school. Maar ja, in een dergelijk beleid moet natuurlijk wel geïnvesteerd worden. Laat men die collectieve inspanning achterwege, dan blijkt "recht doen aan de verscheidenheid van leerling en leraar" al snel een doorzichtig alibi, waarmee de cultuur van het waardenrelativisme wordt gemaskeerd. Vraag het maar aan Fatima en Gadisja van het Calandcollege.
|
|
|
|
|
|
Berrie Heesen schreef:
Reactie op Johan
Johan schreef:
In de leef/leergemeenschap van de school kom je alleen verder met een gedeelde visie op wat goed& juist is.
De leef/leergemeenschap bestaat uit kinderen en leraren. Die gaan niet uit van een gedeelde visie. We moeten beginnen met een onderscheid te maken tussen de learen die de pedagogische verantwoordelijkheid voor het schoolconcept dragen en de kinderen.
Van kinderen kunnen we niet verwachten dat ze al een gedeelde opvatting hebben, dus daarmee zullen we in gesprek moeten zijn om ervoor te zorgen dat opvattingen zich ontwikkelen over wat goed en slecht is, waarbij we uiteraard uitgaan van respect voor elkaar.
Gegeven deze basisvorm zullen we ook vele meningsverschillen in oordelen over goed en slecht moeten accepteren tussen kinderen onderling. Leren begrijpen hoe anderen tot een andere visie komen, is hier een cruciaal onderdeel van wat we onder een pluriforme samenleving verstaan.
Leraren zouden een gemeenschappelijk pedagogisch concept moeten hebben dat een gedeelde visie op wat goed en slecht is uitdraagt.
De meeste leraren zijn ook moreel zelf vaak zoekend, want ze hebben te weing tijd om zich behoorlijk te orienteren op de veelheid van vragen die vandaag op moreel gebied op ze afkomen en ze hebben geen denkgereedschap meegekregen om zich hier snel doorheen te worstelen. Dat denkgereedschap is een filosofische ondergrond, jouw citaten lijken dit te ondersteunen, Johan?
De PABO biedt nog geen basis om te leren denken over deze vragen aangaande de relatie tussen de huidige wereld, de plaats van de school, het pedagogisch concept en filosofische concepten die ons huidige wereldbeeld sterk beinvloeden.
Filosofie en leren filosoferen maken zelden onderdeel uit van de opleiding en dan nog is het eerder een module snuffelen aan, dan een behoorlijke voorbereiding waar studenten op terug kunnen vallen.
Debit hieraan is het totaal ontbreken van filosofie in het voortgezet onderwijs, zoals bijvoorbeeld in landen als Frankrijk, Portugal, Spanje wel het geval is.
Ik plei niet voor een waardenneutrale opvoeding, integendeel.
We zijn het erover eens, Johan, over 'de handhaving van de plurale samenleving als een groot maatschappelijk goed en een permanente uitdaging voor het onderwijs.'
Ik leg geen bom onder de moraal in de klas, ik zeg dat uitgaan van een gedeelde visie op wat goed en slecht is, terugvallen is op de zuilenstructuur van de jaren vijfitg en dat dit geen antwoord is op de vragen waar we ons voor gesteld zien. Het is aan jou duidelijk te maken waar jouw mening afwijkt van wat we als zuilenonderwijs gekend hebben.
Ik ben in ieder geval heel blij dat je meteen reageert, vindt die discussie eindelijk eens ergens plaats.
Ik weet niet of ik het standpunt van Ricoeur deel, in ieder geval is het citaat te vaag en algemeen om er iets over te kunnen zeggen.
Wat ik wel weet, om in deze samenleving moreel een oordeel te vormen is redelijkheid een noodzakelijk goed, en redelijkheid veronderstelt zoals Micheal Pritchard (boek: Reasonable Children) opmerkte dat gegeven het platform dat we redelijk met elkaar moeten omgaan, hevige disputen niet uitgesloten worden eerder opgezocht. Dat geldt zowel voor ons, als dat we dit in het klaslokaal kunnen organiseren, kinderen leren omgaan met discussie en dialoog: leren zien wat het betekent je te verplaatsen in het standpunt van een ander zonder meteen alles even goed te vinden, ook al is dat vaak de indruk die kinderen verwoorden. Het gaat zeker om het betere argument alleen is dat niet universeel bepaalbaar, edoch alleen contextueel in de concrete situatie van een gesprek in de klas kan vastgesteld worden door iedereen wat de beste argumenten en ideeen in die situatie zijn.
dat geldt voor ethische en andere discussies.
Wordt vervolgd
Berrie Heesen |
|
|
|
|
|
Johan schreef:
Berrie Heesen heeft moeite met de school die uitgaat van een gedeelde visie op wat goed & juist is. Hij stelt althans: "Een school die met beide benen in de wereld van vandaag staat, heeft geen gedeelde visie op wat goed of fout is".
Een dergelijke krasse uitspraak roept vragen op die voor elke school gelden, - ongeacht de signatuur. Het gaat om vragen als: hoe kan een school zonder een gedeelde ethische visie, nog een pedagogisch schoolconcept formuleren en het daarmee samenhangende pedagogisch schoolklimaat vorm en inhoud geven ? En: vanuit welk referentiekader kunnen onderwijsgevenden in een school zonder gedeelde ethische visie nog hun pedagogische opdracht in praktijk brengen ?
En: wie staat binnen een school zonder gedeelde ethische visie, nog garant voor de basale principes als wederzijds respect, verantwoordelijkheid en zorg ?
De filosoof Ricoeur heeft opgemerkt, dat niemand de geschiedenis van de ethiek inzet, omdat niemand zich op het nulpunt van de ethiek bevindt... Dat standpunt zal door Berrie Heesen toch wel gedeeld worden. Zo niet, dan mag hij nog eens uitleggen hoe hij bijvoorbeeld de pedagogische beroepsrol van de onderwijsgevende ziet en waarom hij een bom legt onder de moraal in het schoollokaal.
Overigens blijf ik een overtuigd voorstander van de vrijheid van onderwijs en de vrijheid van richting, zoals die in de Nederlandse grondwet zijn vastgelegd. Maar dat was het punt niet (zie onder). Het ging om de erkenning van pluraliteit van waarden en normen in de samenleving en in de leefgemeenschap van de school.
Met Starratt ('Building an Ethical School', London 1994), zie ik de handhaving van de plurale samenleving als een groot maatschappelijk goed en een permanente uitdaging voor het onderwijs. Een waardenneutrale onderwijsopvatting impliceert een monocultuur en draagt niet bij aan de handhaving van de pluraliteit.
|
|
|
|
|
|
Berrie Heesen schreef:
Johan schreef:
Tenslotte, elke onderwijsgevende zal dagelijks geconfronteerd worden met tal van kleine en grote morele kwesties. In de leef/leergemeenschap van de school kom je alleen verder met een gedeelde visie op wat goed & juist is.
Dit is een merkwaardige opvatting, want dit betekent dat Johan tegen het openbaar onderwijs pleit waarin uitgangspunt is dat mensen met verschillende culturele achtergronden bij elkaar in de klas zitten. Verschillen die leiden tot verschillen in wat mensen goed vinden.
Een school die met beide benen in de wereld van vandaag staat heeft geen gedeelde visie op wat goed of fout is. Het gesprek daarover vind wel geregeld plaats, we gaan wel uit van redelijkheid als basis voor het gesprek. In het gevalvan een gedeelde visie is inderdaad sprake van overdracht van een levensfilosofie of overtuiging.
Deze wereld heeft juist een school nodig waar het gesprek over wat goed of fout is deel uitmaakt van de dagelijkse onderwijspraktijk. Juist de school is een plek waar je in levende lijve mensen tegen komt die een andere achtergrond hebben, andere levenservaringen.
Van elkaar leren door je te verplaatsen in de positie van een ander is een uitermate belangrijke ervaring. Die wordt min of meer uitgesloten of overbodig gemaakt als er al sprake is van een gedeelde visie op wat goed of fout is.
De consequentie van ene dergelijke schoolopvatting is dat het onderwijs nog erger wordt verkaveld dan in de jaren vijftig: elke levensovertuiging een eigen school, een turks islamitische school, een marokkaans islamitische school, een orthdox joodse school, een liberaal joodse school. Wat moet er gebeuren met een Turkse jongen die gaat schieten op basis van geschonden eer? Moet die jongen naar een school waar iedereen uitgaat van het verdedigen van de geschonden eer?
Durf met lekaar de dialoog aan te gaan ook in d eklas, dat is inderdaad filoosferen johan, en dat voorstel vind ik stukken interessanter dan jouw voorstel de school volledig op te delen naar overtuiging. Nog oafgezien van de praktische onhaalbaarheid.
Berrie Heesen |
|
|
|
|
|
brigitte schreef:
Ieder vormt vanuit zijn eigen referentiekader zijn eigen waarden en normen. Ieder mens, brengt deze waarden en normen danwel bewust, danwel onbewust over. Als leerkracht voor de klas doe je dat ook.
Belangrijk lijkt mij, om van jezelf goed te weten welke normen en waarden je onbewust overbrengt.(en niet de voorgeschreven lesjes of projecten over waarden en normen) Zonder dat je het dus altijd doorhebt. Juist die normen en waarden geven aan hoe jij erover denkt.
Het belangrijkste is dan om juist daarover te gaan praten met je collega's, leerkrachten. Doordat er teveel opgelegd wordt, ben je vaak te snel geneigd om je vast te klampen aan één normen en waardenpatroon dat voor jouw school zou moeten gelden.
Als je deze normen en waarden dan zou moeten overbrengen, zou dat naar mijn mening nooit echt overkomen op de leerlingen, juist omdat je vergeet dat je ook altijd die onbewuste n en'w s overbrengt. Dat zou dan botsen en het resultaat blijft klein. Het kan natuurlijk zijn dat jouw menign hierover precies aansluit bij dat, al bekende opgelegde normen-en waardenpatroon zoals daar maar naar gestreefd zou moeten worden. Dat is dan alleen maar prettig voor.
Maar het belangrijkste is dus om samen in discussie te gaan over jouw waarden en normen en niet te snel een gezamenlijke mening te houden, waar later de helft van de leerkrachten neit echt mee bezig blijkt te zijn in de klas.Door de discussie kun je ook deelnemen aan waarden en normen en niet te rechtlijnig zijn.
Vergeet de basis om tot het overbrengen van w en n's te komen, dus niet. Vind ik.
|
|
|
|
|
|
Johan schreef:
In zijn reactie stelt Steven:" .... Wij leven in een multiculturele samenleving waarin ouders de waarden en normen van hun eigen cultuur aan hun kinderen doorgeven". Aan deze constatering verbindt Steven vervolgens de vraag: "En wie zijn wij om dan te zeggen dat die waarden en normen fout zijn, dat wij de ultieme levensstijl hebben en dat andere culturen dus fout zijn".
- Naar mijn idee bevestigt de reactie van Steven de noodzaak om binnen de lerarenopleiding systematisch na te denken over de pedagogische beroepsrol van de leraar.
- In de tweede plaats: het gegeven van 'de multiculturele samenleving' kan nooit een alibi zijn voor een waardenneutrale opstelling.
Wie namelijk voor een dergelijke opstelling kiest, miskent juist de pluraliteit van waarden en normen in de samenleving en in de leefgemeenschap van de school. Ook al zijn visies op waarden en normen nog zo uiteenlopend, de samenleving en de leefgemeenschap van de school bestaan bij gratie van basale principes zoals: wederkerig respect, verantwoordelijkheid en zorg voor elkaar. Met andere woorden: de diversiteit aan waarden (inclusief conflicterende waarden) hoort bespreekbaar te zijn, zowel in een democratische samenleving als in de leergemeenschap van de school. Tenslotte, elke onderwijsgevende zal dagelijks geconfronteerd worden met tal van kleine en grote morele kwesties. In de leef/leergemeenschap van de school kom je alleen verder met een gedeelde visie op wat goed & juist is. Dat zal ook voor Steven gelden. |
|
|
|
|
|
Fedor schreef:
Ik vind het nobel dat mensen denken de oplossing te kunnen vinden op een probleem met een sneeuwbal effect: de onverschilligheid ten opzichte van waarden en normen.
Er wordt minder gesproken over waarden en normen, omdat tegenwoordig steeds minder mensen zich nog iets laat wijsmaken door een ander. Men heeft het gevoel dat ze het zelf wel weten en als ze het niet weten, zoeken ze het wel op in al onze multimedia. Iedereen is vol van levenservaring. Neem nou eens jezelf als toekomstig leerkracht: na al die jaren er kaas gegeten te hebben, heb jij er toch ook een mening op. Zo denkt de hele 'beschaafde wereld': Iedereen weet waar ie voor staat.
We zijn het er allen wel over eens, dat de kinderen jong volwasssen worden en eigenlijk stimuleren we dat. Kijk weer naar jezelf: jij was zelf toch ook jong volwassen. De kinderen van tegenwoordig alleen maar jonger. Dat is ook logisch met alle moderne apparatuur.( zoals magnetrons die je eten kunnen maken, als je ouders allebei werken.)
We zijn druk met z'n allen, kijk maar naar je zelf: je voelt je druk. Als jij thuiskomt heb je toch geen zin in een confrontatie of uitvoerige discussie met huisgenoten. Je probeer de vrede te bewaren in de momenten dat je elkaar ziet.
Dat geldt ook voor de tweeverdiendende ouders van die allerliefste kinderen. Is het niet logisch dat er dan een aantal zaken m.b.t. waarden en normen onuitgesproken blijven, omdat je daar geen zin in hebt (of in de gevolgen ervan)of omdat je er niet aan toe komt, omdat je stomweg niet thuis was?
Is ook het niet logisch als je te snel volwassen bent, dat je een aantal waarden en normen niet hebt meegekregen of over het hoofd ziet?
Als kind zijnde: Jij bent eigenlijk nog onwetend en je hebt dan een stel ouders of leerkrachten die je zeggen hoe het hoort of hoe het zou moeten. Dat klinkt toch al bijna als onrecht! (endus: wat is het nummer van de kindertelefoon ook alweer.) Je weet: je hebt zelf een stem (Dat wordt namelijk gestimuleerd door diezelfde ouders en leerkrachten) en je bent verbaal luidruchtig genoeg. Want dat is helaas vaak een van de normen die je nooit is bijgebracht. Daar gaat de bereidheid tot luisteren naar een ander.
Het is misschien niet leuk om in te zien dat dit al speelt in de generatie voor ons: Zij zijn nu onze leraren op de pabo, endus nog iets erger in onze generatie: wij, het niet hebbende over de bassisschoolkinderen nu.
Het is iets wat wordt doorgegeven en alleen maar erger wordt. Bewijs?
Politieke agenda: allenstaande ouders met uitkering en kinderen onder de 5 jaar worden ook verplicht te solliciteren!
Alleen al het nadenken erover!
De oplossing.
Alleen via het onderwijs is het probleem niet aan te pakken, want:
opvoeden is waarden en normen.
En het sterkst worden die doorgegeven door de mensen die dat horen te doen: de ouders zelf. (Wie denkt als leerkracht meer invoed op kinderen te kunnen hebben dat de ouders zelf, wens ik veel sterkte in het onderwijs.) Om ons probleem aan te pakken moeten we naast het onderwijs veranderen, bovenal de opvoeders leren hoe ze moeten opvoeden. Zij mogen, zonder enige verantwoording, paren en spelen voor vader en moeder. Iets wat sommigen, en ik heb daar vast kaas van gegeten, niet kunnen.
Dus: ouders lesgeven. Iets dat al gebeurt, maar er zijn alleen vrijwillige curcussen en de toekomstige opvoeders hebben daar, zoals je weet, geen tijd voor.
Oproep: Ouders doe je taak en overleg met school hoe je op een lijn kan zitten!
Dit is een Utopie! Want zelfs de overheid werkt er niet aan mee.
Reactie op de stelling als aankomend leerkracht:
Ja, er wordt weinig les gegeven over waarden en normen op de pabo. Laat staan hoe je dat in het onderwijs zou kunnen doen. Maar het onderwijs is hooguit de kathalisator voor dat wat thuis is aangeboord. Zwart-wit gesteld: Hoe kan ik aansluiten zonder een beginsituatie. Juist, van voren af aan. Maar ik kan die basis niet leggen!!!!
Te weinig know-how? Ik zeg toch: Ik weet uiteraard niet alles, maar ik heb er wel kaas van gegeten. Ik ken alle waarden en leef de normen, en ik kan er tijd voor vrijmaken in mijn onderwijsprogramma.
Het probleem is: ik moet 'samenwerken' met een stel heikneuters die de basis verprutsen!
Conclusie.
Het is niet te stoppen, we moeten maar gewoon proberen de vrede te bewaren. (De norm om te overleven?)
Onderwijstip Waarden en Normen: Hoe doe je dat, vrede bewaren? |
|
|
|
|
|
Wouter Pols schreef:
Als toelichting op mijn gisteren in alle haast opgeschreven statement het volgende citaat: 'De taak waar elke leerkracht voor staat is het vormen of beter gezegd: het institueren van een leef- en leergemeenschap. In die zin is elke leraar een 'instituteur'. Maar dat institueren is niet het einddoel. Een leraar wil immers meer; hij wil bij kinderen en jongeren ontwikkelings- en vormingsprocessen op gang brengen. Daartoe moeten ze echter eerst deel gaan uitmaken van een leef- en leergemeenschap: je leert immers altijd van anderen. Om te kunnen leren dien je deelgenoot te worden'.
Mijns inziens begint daar de pedagogische opdracht: kinderen en jongeren deelgenoot laten worden van een leef- en leergemeenschap, dat wil zeggen: een gemeenschap waarbinnen kennis, waaronder waarden en normen samenbindend zijn. Maar de pedagogische opdracht reikt verder. Het gaat er niet om dat kinderen en jongeren die kennis en die waarden en normen klakkeloos overnemen en zich klakkeloos voegen naar de regels van de school- en klassengemeenschap.
'Het gaat bij de pedagogische opdracht niet om het laten overnemen van regels, maar om het 'instellen' van een wet: een ethische wet die aan (die kennis, die waarden en normen), die regels ten grondslag ligt. Die wet scheidt en onderscheidt; zij stelt dat jij niet gelijk bent aan mij en ik niet aan jou. Als deze wet erkend wordt, komt de één tegenover de ander te staan: de leerkracht tegenover de kinderen en de kinderen tegenover elkaar. Als beiden de wet aanvaarden kunnen ze - vanuit de afstand die de wet schept - oog voor elkaar gaan krijgen, elkaar respecteren, rekening met elkaar houden en ... gaan communiceren in de letterlijke betekenis van het woord: delen, meedelen en deelnemen. De school is - als het goed is - een instituut waar (over) de tot leertof getransformeerde cultuur gecommuniceerd wordt. De pedagogische opdracht van de leraar heeft daar haar begin-, maar ook haar eindpunt. Want waar in de school daadwerkelijk gecommuniceerd wordt, worden standpunten ingenomen van waaruit kan worden nagedacht over datgene waarover wordt gecommuniceerd: kennis, regels, normen, waarden. (JSW (2), (jaargang 82, oktober 1977, p 22).
Het hoe van de ethiek van opvoeding en onderwijs is eigenlijk heel alledaags: het institueren van een gemeenschap waarbinnen elk lid deelgenoot kan zijn en kan communiceren. Dat maakt leren mogelijk en in het vervolg daarop: ontwikkeling en vormen.
We moeten weer pedagoog worden.... |
|
|
|
|
|
Berrie Heesen schreef:
Aan Johan en alle anderen die dit debat willen volgen.
Allereerst moet ik hier melding maken van het feit dat Johan en ik al eerder in dit debat de degens hebben gekruist. Dit is terug te vinden in een nummer van Voorwerk, ik meen voorjaar 98. Aanbevelenswaardig voor wie meer wil dan een samengevat internetdebatje.
Ik zou geen boodschap hebben aan algemeen geldige begrippen, zoals waarschijnlijk 'waarden'.
Het probleem is juist en Johan zou beter moeten weten, dat dergelijke begrippen zich altijd bevinden binnen een filosofische stroming en helemaal niet 'waardenvrij' zijn.
Zie voor een verwerping van 'waarde' als een instrument om actuele sociale praktijken mee te duiden het recente boek van Gerard de Vries 'Zeppelins'.
Ook aanbevelenswaardig is 'postmoderne moraliteit' van Harry Kunneman.
In het algemeen geldt dat binnen de postmoderne filosofie geen overal geldende algemene waarheden worden geaccepteerd (waar 'waarden' naar verwijzen). We zullen onszelf, en zeker in het onderwijs, contextueel moeten zien te redden.
Wat dit met filosoferen met kinderen te maken heeft?
Er is een methodiek fmk en er is een motivatie om dit in te doen. Beide zijn gescheiden: mijn motivatie voor fmk, postmodern gemotiveerd, hoeft niet overgenomen te worden om tegelijk wel een filosofische praktijk in de klas te realiseren.
Meer info over kinderfilosofie is overigens te vinden op:
www.xs4all.nl/~krant100
Ik kijk uit naar je reactie Johan!
Berrie |
|
|
|
|